Aktuellt

Här kan du läsa mer om vad som är på gång på Coop - allt ifrån olika evenemang till projekt och samarbeten.

Ombyggnation av parkeringen på Viberga

I samband med McDonalds etablering på Vibergaområdet gör Coop Finspång en jättesatsning på att bygga om och förbättra parkeringen. Syftet är att skapa en säkrare och mer attraktiv miljö för kunderna.

Kort om projektet

Genom ombyggnationen vill vi ta hand om trafikflödet, skapa körfält runt parkeringen och ta bort riskerna med att fotgängare och bilar idag passerar varandra direkt utanför entrén.

I projektet ingår ett ansiktslyft på hela parkeringen med mer växtlighet, ett promenadstråk samt en ny uteservering till Coop Restaurang.

Ny busshållsplats, fler laddplatser, husbilsparkeringar och nya dagvattenbrunnar är fler exempel på förbättringar som görs inom ramen för ombyggnationen.

Storleken på parkeringsplatserna för personbilar kommer vara lika generösa som i dagsläget och antalet parkeringsplatser kommer fortsatt vara många - hela 430 st.

Samarbetspartners

Lokala samarbeten är viktigt för Coop. Vi ägs ju av våra medlemmar, det vill säga finspångsborna och tillsammans verkar vi för Finspång.

Vi har därför anlitat en mängd lokala samarbetspartners till projektet. Förutom Anderson & Baggman som är totalentreprenör ingår företag som TG:s el, Finspångs Trädgårdsskötsel, XL Bygg Finspång, Comfort i Finspång, Erstorps grus, Edqvists blommor, Finspångs Tekniska och Byggcontroll i Finspång i projektet.

Tidplan

Vi hoppas på förståelse från våra kunder att framkomligheten kommer vara begränsad under en period , men att vi arbetar för ett bra trafikflöde under arbetets gång. Det kommer vara öppet som vanligt på Stora Coop och i gallerians butiker - hjärtligt välkomna!

Nedan finns några exempel på aktiviteter med tidsplan. Tidplanen kommer att uppdateras och kan behöva revideras beroende på väderförhållanden. För mer detaljerad information se bifogad översikts- och tidplan längre ner på sidan.

Hösten 2024

  • Etablering, inhängnader mm V38-39
  • Dagvatten, trafikavskiljare V39-51
  • Busshållsplats V42-47

Våren 2025

  • Parkeringsytor, V2-15
  • Gångyta mot entré och restaurang V19-V24
  • Entréyta, V32-34
  • Gångyta framför apotek, V26-27
  • Planteringar och övriga detaljer V18-27

Ny digital lekyta lanseras på Stora Coop

Först i Sverige

Coop Finspång är den första butiken i Sverige att testa ett helt nytt och innovativt koncept som ska ge barn möjlighet att lära sig om var maten kommer ifrån. Genom ett samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Active Floor och Coop Finspång, skapas nu en unik digital spelyta i butiken där barnen kan ta del av interaktiva spel och aktiviteter som handlar om svensk matproduktion och svenskt lantbruk. 

Det nya initiativet syftar till att engagera barn i att förstå livsmedelsproduktionen på ett roligt och lärorikt sätt, samtidigt som föräldrar kan handla i lugn och ro. Den digitala spelytan är utformad för att skapa en lärande miljö där barnen genom spel och rörelse får ta del av fakta och insikter om det svenska jordbruket, matens ursprung och hållbarhet. Att kombinera lek och rörelse med lärande har visat sig vara framgångsrikt och det är det som gör Active Floor unikt. 

"Vi är mycket glada över att vara först i Sverige med att testa detta koncept i matbutik och vi tror att vi kan göra en stor skillnad för barnens förståelse av den mat vi äter och var den kommer ifrån. Temat för spelen känns klockrent för en matbutik och att det just är en digital spelyta passar också matbutiker bra för undvika att saker försvinner eller går sönder som annars kan vara en risk med traditionella lekytor i offentliga miljöer. Vi ser denna lekyta som en service till våra medlemmar som möjliggör en smidigare och roligare handling samtidigt som barnen erbjuds en meningsfull aktivitet”. - Anna Hållqvist, Butikschef på Stora Coop i Finspång. 

Samarbete mellan flera aktörer

Konceptet är resultatet av ett nära samarbete mellan flera aktörer som delar en gemensam vision: att öka kunskapen om svensk mat och det svenska lantbruket bland unga. Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) bidrar med sin expertis om svensk matproduktion och skogsbruk där deras utbildningssatsning “Bonden i skolan” används som pedagogisk utgångspunkt i skapandet av de nya spelen. Active Floor tillhandahåller den interaktiva tekniken och stiftelsen Svenska Lantbruksveckans fond i Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien är anslagsgivare till pilotprojektet.  

"Att öka förståelsen för hur maten produceras och vad som krävs för att skapa hållbar matproduktion är av stor vikt för framtiden. Många unga saknar idag denna kunskap. Genom att nå barn tidigt och skapa ett positivt intresse för lantbruket, hoppas vi kunna skapa en ny generation som inte bara förstår var maten kommer ifrån, utan också ser branschen som en framtidsbransch och som en attraktiv karriärsväg", säger Johanna Hovnert, projektledare på Lantbrukarnas Riksförbund. 

Vision för framtiden

Coop Finspång som ansvarar för projektet ser detta som en första pilot där resultatet ska utvärderas och ambitionen är att konceptet kan rullas ut till fler matbutiker i framtiden. Förhoppningen är att projektet ska inspirera andra aktörer inom dagligvaruhandeln att arbeta med liknande initiativ för att utbilda barn om maten och lantbruket.   

En vision vi har med detta projekt är också att på sikt starta upp ett närmare samarbete med lokala skolor där vi bjuder in klasser till att besöka butiken för att smaka på lokal mat och utföra pedagogiska uppdrag med syfte att lära sig mer om hållbarhet och matens ursprung och svenskt lantbruk. 

Scroll to top