Coop i Sverige

Coop är en av Sveriges största och grönaste livsmedelskedjor. Våra butiker ägs av våra 3,7 miljoner medlemmar vilket gör oss unika.

Coop är unikt och det finns många anledningar till att välja oss, bland annat:

  • Vi är Sveriges enda kooperativa matbutikskedja - du äger!
  • Vi ger mest bonus och har medlemsnyttan i fokus - hos oss får du tillbaka!
  • Vi är Sveriges grönaste matkedja - du bidrar till en mer hållbar värld!
  • Vi är den goda kraften - tillsammans gör vi skillnad!

Du äger!

Till skillnad från våra konkurrenter ägs vi av våra kunder och medlemmar och drivs av att skapa medlemsnytta. I varje beslut vi tar, tänker vi oss in i våra ägares vardag och liv. Coop är en kooperation och våra butiker drivs av 28 konsumentföreningar där Coop Finspångs Ekonomiska Förening är en av dom med flera olika butiker, bageri, galleria, restaurang, café och näthandel.

Du får tillbaka!

Som kooperation har vi alltid medlemmsnyttan i fokus vilket innebär att vi har respekt för varenda öre. All vinst går tillbaka till medlemmarna eller återinvesteras i verksamheten. Som kund hos Coop bidrar du även till lokalsamhället då vi aktivt ger tillbaka till lokalsamhället genom stöd och attraktiva samarbeten.

Som medlem blir du belönad från första kronan och kan välja hur du vill använda dina poäng, antingen genom värdecheckar som du kan använda när du handlar på Coop eller så kan du välja att använda dom hos någon av våra partners i poängshopen. Ju mer du som medlem handlar, desto mer får du tillbaka.

Du bidrar till en mer hållbar värld

Vi är det gröna varumärket i branschen, flerfaldigt prisade för vår hållbarhetsprofil. Coops kunder vill vara trygga med att maten de köper är schysst producerad och med god omsorg om miljö och klimat. Tillsammans arbetar vi för en hållbar framtid och för att skapa en positiv kraft i samhället.

Hälsa, hållbarhet och kvailtetssäkring hör tätt samman och Coop vill göra det lättare för kunderna att välja mat framställd på ett hållbart sätt. Varorna vi säljer följer Coops krav för innehåll och hållbarhetsaspekter - för att det ska vara lätt att välja rätt.

För oss inkluderar det hållbara sortimentet varor som har en grundläggande kvalitet och smak, samt en eller flera märkningar avseende exempelvis ekologi, miljö, hälsa eller rättvis handel. Våra tre varumärken spelar olika roller. Änglamark står för hållbarhet, Coop står för matglädje, Xtra för prisvärdhet och alla är kvalitetssäkrade av Sveriges grönaste matkedja. Änglamark är Coops eget varumärke för ekologiska varor. Hållbara val går aldrig ur tiden. För 30 år sedan lanserades Änglamark och först ut var en ekologisk mjölk. Idag kan du välja bland över 750 varor i Änglamarks KRAV- och miljömärkta sortiment.

För 75 år sedan bröt vi ny mark när vi införde innehållsdeklarationer på våra varor. Nu är vi först igen med något lika revolutionerande - under 2021 lanserade Coop Hållbarhetsdeklarationen - ett verktyg för att du som konsument ska kunna få extra vägledning i dina val. Scanna streckkoden på varan du tänker köpa eller klicka på varans hållbarhetssymbol när du handlar på coop.se så får du fram varans hållbarhetsavtryck. En första hjälpen för dig som vill äta mer hållbart.

Några exempel på hur vi arbetar för att vara en positiv kraft i samhället:

• Änglamarkspriset – stödjer ungas initiativ inom miljö och ekologi.
• BRIS – får bidrag genom försäljning av Coops mjölk.
• Friends – allt överskott från försäljning av julkalendern går till att stoppa mobbning.
• Vi-skogen – bekämpar fattigdom och förbättrar miljön genom trädplantering.
• We Effect – hjälp till självhjälp i 20 länder.

Tillsammans gör vi skillnad

Syftet med konsumentkooperationen är skapa ekonomisk nytta och samtidigt göra det möjligt för medlemmarna att i sin konsumtion bidra till en hållbar utveckling för människor. Detta kallar vi för den goda kraften. Tillsammans gör vi skillnad.


Läs mer om Coops hållbarhetsarbete

Scroll to top